Polskie Superfoods.

Dodano: 2019-02-15 przez Edyta Karpiesiuk zdrowe odżywianie

BURAK ĆWIKŁOWY

Super właściwości:

  • Wysoka wartość odżywcza
  • Źródło folianów (folacyna, kwas foliowy)- W układzie pokarmowym kwas foliowy pomaga w sprawnym funkcjonowaniu wątroby, jelit i żołądkaoraz tworzy sok żołądkowy. Ponadto kwas foliowy zmniejsza ryzyko wystąpienia raka jelita grubego, żołądka, szyjki macicy. Działa uspokajająco i kojąco na zmysły. Kwas foliowy pomaga radzić sobie ze stresem
  • Wysoka zawartość potasu-  jest jednym z trzech minerałów najważniejszych dla naszego organizmu. Jest to pierwiastek, który zapewnia prawidłową gospodarkę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu,  jest niezbędny dla prawidłowej pracy serca.
  • Zawartość azotanów- obniża ciśnienie i poprawia wydolność fizyczną – tani i skuteczny suplement dla sportowców – azotany zwiększają syntezę tlenku azotu, który może modyfikować funkcję tkanki mięśniowej za pomocą regulacji przepływu krwi, kurczliwości, pracy mitochondriów oraz równowagi stężenia glukozy i wapnia
  • Betaina – stosowana jest w leczeniu wysokiego poziomu homocysteiny, a także jako środek wspomagający trawienie, szczególnie skuteczny u osób z niedostatecznym wytwarzaniem kwasu solnego w żołądku.

CHRZAN POSPOLITY

Super właściwości:

  • Glukozynolany , które działają antynowotworowo, szczególności przeciwdziałają powstawaniu raka żołądka, płuc, pęcherza moczowego
  • Silne właściwości antybakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwwirusowe- w medycynie naturalnej chrzan jest stosowany jako naturalny antybiotyk
  • Wysoka zawartość przeciwutleniaczy- jest bogatym źródłem witaminy C (24.9 mg w 100 gramach rośliny)
  • Substancje pobudzające wydzielanie soku żołądkowego

CZARNA RZEPA

Super właściwości:

  • wykazuje się największą wartością odżywczą jesienią i zimą
  • fitoncydy, czyli substancje podobne do antybiotyków, które hamują rozwój mikroorganizmów chorobotwórczych.
  • afanina i rafanol (związki siarkowe) o działaniu odkażającym i przeciwłojotokowym
  • duże ilości witaminy C, B1 i B2, PP oraz sole mineralne – głównie potasu, żelaza, wapnia, magnezu, siarki i fosforu
  • Wyciągi z czarnej rzodkwi posiadają silne właściwości moczopędne, odtruwające, wzmagające produkcję żółci i odkażające układ pokarmowy. Działają rozkurczowo- usuwają nadmierną produkcję gazów z organizmu poprzez przyspieszoną perystaltykę jelit (raphacholin). Są bardzo skuteczne w leczeniu zaparć i w leczeniu niedostatecznej produkcji soku żołądkowego. Ponadto pobudzają krążenie krwi, mają zastosowanie przeciwreumatyczne, przeciwbólowe i przeciwzapalne.

Dynia

Więcej o dyni pisałam w artykule „Super Dynia”.

Super włściwości:

  • Wszystkie części dyni wykazują właściwości zdrowotne
  • Miąższ: bogaty jest w sole mineralne, zawiera również spor potasu
  • Karotenoidy: beta- karoten – ważny dla  utrzymania wzroku w dobre,  jest też silnym przeciwutleniaczem i ma działanie przeciwzapalne.
  • Dobre źródło witaminy C
  • Błonnik pokarmowy
  • Pestki: niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe
  • Kukurbitacyna – właściwości przeciwpasożytnicze
  • Cynk – pomaga utrzymać  odpowiedni poziom testosteronu, wspomaga nasz układ odpornościowy, poprawia kondycje włosów i paznokci.

Fasola

Super właściwości:

  • Wysoka zawartość wartościowego białka
  • Sole mineralne,
  • Dobre źródło żelaza
  • Błonnik
  • Związki polifenolowe, które obniżają prozapalne działanie cytokin, zapobiegają utlenieniu się cholesterolu
  • Izoflawony – fitoestrogeny o wysokim potencjale antyoksydacyjnym – w łagodny sposób wpływają na gospodarkę hormonalną
  • działa moczopędnie, dzięki czemu pomaga oczyszczać organizm ze szkodliwych produktów przemiany materii.
  • Strąki wpływają na regulację poziomu insuliny

JARMUŻ

  • Silne przeciwutleniacze o właściwościach przeciwzapalnych
  • bogate źródło witaminy K, witaminy C, karotenoidów (β-karotenu, luteiny, zeaksantyny)
  • zawiera sporo wapnia
  • sulforafan –wspomaga usuwanie toksyn i substancji kancerogennych
  • Jarmuż jest również doskonałym źródłem żelaza i kwasu foliowego

KISZONKI

  • Bogate źródło witaminy C
  • Duża ilość składników mineralnych
  • Niska wartość kaloryczna – w trakcie fermentacji część cukrów jest rozkładanych do kwasu mlekowego
  • Błonnik pokarmowy
  • Zawierają naturalne probiotyki
  • Dzięki niskiemu pH zwiększają przyswajalność żelaza z pokarmu

PIETRUSZKA ZIELONA

  • Wysoka zawartość witaminy C
  • Zawiera też prowitaminę A, kwas foliowy, magnez, potas, wapń, żelazo i błonnik.
  • oczyszcza drogi moczowe, działa moczopędnie, a jej działanie antyseptyczne pomaga w leczeniu zapalenia pęcherza
  • Poprawa trawienia, zapobiega wzdęciom, pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu

ROKITNIK

  • W Polsce rośnie nad Bałtykiem na wydmach i na klifach
  • owoce bogate w witaminy i mikroelementy: zawierają 2,4 razy więcej witaminy C niż czarna porzeczka
  • Ze względu na zawartość witaminy A, E, K, kwasu foliowego, karotenoidów, fitosteroli, kwasów organicznych w medycynie tradycyjnej używano rokitnika do leczenia astmy (ze względu na wysoką zawartość witaminy C). Ponadto wzmacnia odporność organizmu, działa przeciwbólowo. Owoce stosuje się przy dolegliwościach żołądkowych, chorobach reumatycznych, przeziębieniach i chorobach skóry. Owoce zawierają rzadko spotykane w przyrodzie niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe: omega-3, omega-6, omega-7, omega-9

PŁATKI OWSIANE

  • Beta-glukan – wykazuje silną aktywność biologiczną:
  • powoduje obniżenie zawartości cholesterolu LDL we krwi
  • równoważy szczyt glukozy we krwi – zapobiega występowaniu cukrzycy typu 2
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej
  • obniża również ciśnienie krwi
  • zapobiega powstawaniu nowotworów układu pokarmowego
  • zapobiega nowotworom jelita grubego
  • daje poczucie sytości

KASZA JAGLANA

  • zawiera 10-14% białka
  • Nie zawiera glutenu
  • Jest łatwiej strawna niż inne kasze
  • zasadotwórcza
  • stanowi bogactwo wielu cennych składników odżywczych i antyoksydantów, przez co może przeciwdziałać wielu chorobom
  • bogata w sole mineralne (fosfor, wapń, cynk, jod, potas, sód, magnez, brom)
  • kasza jaglana obfituje w kwas fitynowy, mogący obniżać cholesterol
  • w jagłach jest dwukrotnie więcej witaminy B1 i B2 niż w życie i przenicy

CHMIEL ZWYCZAJNY

Jest uprawiany do celów farmaceutycznych oraz przemysłu browarniczego

Super właściwości:

  • Lupulina – właściwości uspokajające i usypiające oraz pewne
    właściwości estrogenne, łagodnie moczopędne, antybiotyczne. Obniża ciśnienie
    tętnicze krwi
  • Flawonole- są zdolne do absorpcji dużych
    ilości promieniowania UV<, mają dobre właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne.
  • Garbniki
Źródło
  • Nöthlings U, Murphy SP, Wilkens LR, Henderson BE, Kolonel LN. Flavonols and pancreatic cancer risk: the multiethnic cohort study.. „Am. J. Epidemiol.”. 166 (8), s. 924–931, 2007
  • Sophie Manolas. „SUPERFOOD, czyli jak leczyć się jedzeniem”
  • Tomczyk J. i wsp.: Sulforafan – potencjalny czynnik w prewencjii terapii chorób nowotworowych., Postepy Hig Med Dosw 2010
  • “Beet Root Juice: An Ergogenic Aid for Exercise and the Aging Brain” w Journals of Gerontology: Medical Sciences
  • Czerwińska D. 2009. „Charakterystyka żywieniowa kasz”. Przegląd Zbożowo-Młynarski 53 (11) : 12-13.
  • Stasiak- Różańska L., Kraśniewska K. 2018. „Kasza jaglana – wartość żywieniowa oraz właściwości prozdrowotne.”, Żywność-Żywienie t.72: 41-43
  • Olsen H. i wsp.: Antiproliferative Effects of Fresh and Thermal Processed Green and Red Cultivars of Curly Kale (Brassica oleracea L. convar. acephala var. sabellica)., JAFC 2012