Charakterystyka zdrowej diety

Dodano: 2019-02-08 przez Edyta Karpiesiuk zdrowe odżywianie
  • Ograniczanie spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych
  • Kwasy nienasycone trans możliwie jak najmniej, najlepiej nie spożywać przetworzonego pożywienia i powinny stanowić <1% całkowitej energii w pożywieniu i pochodzić z naturalnych źródeł,
  • < 5 g soli dziennie
  • 30-45 g błonnika dziennie, najlepiej pochodzącego z produktów pełnoziarnistych,
  • 2 porcje owoców dziennie
  • Co najmniej 3 warzyw dziennie
  • Ryby 1-2 razy/tydzień, w tym raz ryby tłuste
  • Garść niesolonych orzechów dziennie (najlepiej mieszankę)
  • Należy ograniczyć spożywanie napojów alkoholowych do 2 kieliszków dziennie (20 g alkoholu) u mężczyzn i 1 kieliszka dziennie (10 g alkoholu ) u kobiet
  • Należy zrezygnować całkowicie ze spożywania bezalkoholowych napojów słodzonych cukrem

Normy nie muszą być bezwzględnie realizowane każdego dnia, lecz w okresie kilku lub kilkunastu dni

Oprócz diety, istotnym elementem zdrowego stylu życia pozostaje aktywność fizyczna. Zaleca się od 2,5 do 5 godzin tygodniowo ćwiczeń o średniej intensywności lub co najmniej 30-60- minut aktywności fizycznej przez większość dni w tygodniu.

Powyższe zalecenia odnoszą się do osób zdrowych.

Źródło
  • IŻŻ III Narodowy Kongres Żywieniowy „ Żywienie i aktywność fizyczna osób w wieku starszym w zdrowiu o chorobie”
  • Żywienie i styl życia osób w starszym wieku. Red. Mirosław Jarosz